Vyrobte si speciál na dírky za babku

31.03.2014 21:42



Lov ryb na dírkách se začíná stávat populárním zkracováním nedobrovolné rybářské dovolené pro mnoho českých rybářů. Převážná část privátních revírů vám nabízí možnost lovit ryby v zimě pod ledem. I mě poslední dobou začala zajímat tento cizokrajná technika rybolovu. První myšlenka, která mě napadla byla „na co budu chytat“. Proto jsem se dal na prohledávání internetu a hledal dírkové speciály. Cena těchto proutků či celých setů není závratná,ale i tak jsem hledal dál, až jsem našel několik postupů, jak si vyrobit vlastní udičku. Výhoda vlastní konstrukce je, že můžete cenu snížit více jak o dvě třetiny a přitom dostanete stejně dobrý ne-li lepší prut, se kterým bude rybaření na ledu pohádkou. Přeci jen bych to nebyl já, abych nehledal možnost různých vylepšení a vychytávek pro snížení ceny a navýšení kvality. Proto vám zde popíši výrobu, která vám zaručeně nezabere více než hodinu vašeho drahocenného času. Tak pojďme na to.

Co budeme potřebovat?
- Starší teleskop (má snad doma každý)
- 4-5 oválných korkových zátek(pro ty co zabijou jednou tlapou vola, tak i víc)
- vrtáček (průměr cca 3mm)
- Lepící pásku(klasická izolepa, eletrikářská izolační paska nebo páska z lékárničky)
- Kvalitní vodou nerozpustné lepidlo (můj tip je Chemopren extrém pro namáhané spoje)



Postup výroby Vezměte si do ruky váš „old model“ teleskop a připravte se na demontování špičky(špička by měla být dlouhá asi tak 60cm). Pro uvolnění oček použijte zapalovač a trochu očka nahřejte(opatrně! aby jste nepoškodili laminát) a s trochou násilí(rozumně) je odstraňte. Teď by jste měli mít špičku a minimálně přední a středové očko.

Teď přijde ta správná legrace, protože budeme provrtávat korky, abychom je mohli nasadit na udici. Velice důležité je, aby jste si správně naměřili střed zátky(viz níže).



Pokud jste již navrtali korky, tak již nezbývá nic jiného než celou udici zkompletovat. Proto vemte si do ruky špičku z demontovaného teleskopu a začněte postupně nasouvat zátky.



Opět může to jít trochu z tuha, ale s citlivým násilím se vše nakonec podaří. Teď přijdou na řadu očka, na které naneseme lepidlo a přilepíme(v pořadí středové – koncové. Pokud to uděláte naopak, tak si zaděláváte na nepříjemné problémy :-D).

Finální úpravy
Jednou z posledních úprav je připevnění navijáku. To můžeme provést několika způsoby. Já jsem sáhl po průhledné izolepě. Naviják by měl být menších rozměru(20 i menší). Já opět použil to co jsem doma vyhrabal. Uchycení navijáku by mělo být bezproblémů všem jasné. Dejte si zde také pozor na souměrnost oček, jak vůči sobě, tak i vůči navijáku. Vše by mělo být v jedné rovině.





Další úpravou může být(nemusí) přelakování blanku bezbarvým lakem. Toto jsou věci, které vám sice rybu nechytnou, ale prodlouží životnost proutku. A samozřejmě hned konečný výrobek lahodí i oku. Rukověť doporučuji nelakovat, protože přeci jen je korek jako přírodní materiál příjemný na omak.

Konečná cena
Myslím, že tato kolonka bude zajímat všechny ty, kteří si chtějí lov na dírkách jen vyzkoušet. Tak tedy kolik. Když nebudeme zahrnovat starý teleskop, izolepu a kapku lepidla, tak cena tohoto prutu nepřesáhla hranici 15 Kč!!! Ano je to mnohonásobně méně než jakékoliv jiné řešení, které se vám nabízí a to i při zachování kvality.



Závěr
Je spousta řešení, jak si pořídit proutek na dírky. Můžete jej koupit se značkou renomovaného výrobce. Nebo si jej můžete vyrobit svépomoci a mít při lovení ryb i radost ze své šikovnosti(případně i nešikovnosti :-D). Nejdůležitější je, že si můžete říci, že jste to skutečně dokázali!

Přeji krásné chvíle na dírkách.