JAK SE STAVÍ: Proč zahradní domek

05.05.2014 16:17

Už delší čas se dokopám napsat článek na téma proč stavě zahradní domky či malé domky. Nedávno jsem na tuhle otázku odpovídal několika známým a tak mě napadlo pro ty co to bude zajímat přidat svůj názor i na internet.

Na začátku je třeba trochu přiblížit co je zahradní domek a co určitě není. Začnu tím co není. Mnoho lidí si stále myslí, že zahradní domek je kůlna na nářadí či podobné stavení. Ale tím určitě není. Jde o stavbu … zděnou či za dřeva, která splňuje podmínky pro kvalitní život. Možná by byla na místě otázka je třeba stavební povolení … dnes již ne, ale já jeji ještě mám. Dnes postačí ohláška. Na vybudování zahradního domku se dívá stavební úřad spíše jako na stavbu chaty či rekreačního zařízení a tím tak jsou trochu volnější podmínky pro stavbu. Ale samozřejmě je nutné vždy dodržovat platné stavební zákony. Nikdo nechce aby mu jeho stavba za čas hupsla na zem.

Ale stále jsem neodpověděl na otázku proč. Proč nestavět klasický dům, proč si nekoupit byt, proč … dál cokoliv vás napadne. Důvod je poměrně jednoduchý. A to ten, že v případě stavby domu na klíč či hrubé stavby musíte z peněženky vysypat přinejmenším milion peněz a to nemluvím o pozemku. V případě bytů je to podobné, ale pravda je, že se dají sehnat i velmi levné byty což budí podezření. Ve většině případu cena odpovídá lokalitě, sousedům či vlastní budovy ve které byt je. Pak ještě připadá v úvahu pronájem domu či bytu. V obou případech sypete peníze do cizí kapsy.  Tak proč si nepostavit něco vlastního za dostupné peníze.

V podstatě to byl můj případ. Měl jsem možnost zakoupit zahradu s možností stavby. Vyběhaným povolením ke stavbě a zahradním domkem, který byl koncipován jako z roku 1970. Což bylo nemyslitelné a hlavně škoda peněz investovat do takové stavby. Po pár drobných úpravách vznikl domek, který odpovídá 5+1.  Místnosti nejsou velké, že by se v nich dál hrát fotbal, ale zato se rychle vytopí. Vše má své pro a proti.

A teď hlavní motivace. Než jsem začal stavět a neznal ceny materiálů a odborných prací jsem se opravdu naivně domníval, že se vejdu do 200 000. No když to teď píšu, tak se musím zasmát, ale bylo to v době, kdy jsem nepřišel do styku s cenami o který stavba domu či domku je. Ale ačkoliv jsem se na počátku spletl, tak dnes již vím, že 500 000. Je do stačující částka pro stavbu takového domku. Vím není to málo, ale při porovnání cen starých a pomalu se rozpadajících baráků za stejnou cenu. Nebo taková cifra odpovídá 1+1 někde v ne zrovna luxusní lokalitě. Tak volba přírody a vlastního bydlení je na místě.

Ne že bych snad v tomhle krátkém textu chtěl radit, ale spíš mě doteď udivuje do čeho jsou schopni vrazit své peníze nebo ještě hůře se zadlužit a nakonec jim zbudou oči pro pláč. Takřka do smrti splácí něco možná ani nikdy jejich nebude.

Bohužel to je dáno dnešní uspěchanou dobou a každý za KAŽDOU cenu chce hned nové auto, nový počítač a nové bydlení. Ale je na místě kolik nás to bude na konci stát.

Pokračování o praktické stavbě a co to vše obnáší možná někdy příště :o)))