BUSHCRAFT: Knihy pro přežití v přírodě

17.09.2014 13:59

Již od svých mladých led jsem se zajímal o život v přírodě. Snil jsem o dobrodružství v divočině, které jsem viděl ve filmech či četl v knihách. Dnes je do velké míry svět globalizovaný a bohužel již ne ve všem shledávám takové potěšení jako dříve. Digitalizace, technika a modení technologie mění svět. Je otázkou jestli to je k lepšímu či horšímu. Moderní lékařské přístroje zachrání více pacientů, mobilní telefon pomůže při akutním nebezpečí ... mohl bych vyjmenovat spoustu dalších příkladů. Ale co když o tyto vymoženosti techniky příjdeme. Co pak? Jsme schopni si sami obstarat (vypěstovat či najít) potravu? Najít vodu? Postavit přístřešek? Domnívám se, že velká část populace ne.

Při pohledu zpět vidím, že jako žák jsem byl popoháněn ve škole kroužky či nějakou aktivitou. Od 6 let jsem lovil ryby (připouštím že ne vždy legálně :o)) ) ... chodil na na houby, stavěl různé přístřešky. S kamarády jsme měli možnost si v lese vybudovat trampskou osadu. To byl náš život. Dnes byť jsem o něco starší :o)) tak se dívám okolo sebe a vidím děti, kteří online na tabletu hry, prosedí zbytek volného času u počítače při facebooku a podobně. Teď je opět otázka jestli to je dobře nebo ne. Při prázdninách takové děti se dostávají na tábor kde nevydrží bez techniky a nejsou schopny si užít přírodu. Opět přiznávám, že sám také nerad vychutnávám nádhery přírody ve skupině 30 lidí. Putování přírodou považuji za individuální záležitost a tak rád jdu s někým, ale ne jako účastník zájezdu.

Ač jsem se trochu rozepsat spíše nad věcí co mě trochu trápí, tak téma článku měli být knihy pro buschcraft případně pro zálesáky či trampy. V ideálním případě dostupné na internetu zdarma. A to i z toho důvodu, že jsem nalezl zajímavé práce, které jsou veřejně přístupné a píší mnohdy o podobných či stejných problémech jako komerční tituly. Jako "špunt" jsem získal knihu, kterou tuším vydávala státní spořitelna/pojišťovna zdama (paradoxne jsem ji po několikaletech ztratil v salátovém vydání a o dvědesítky let nalezl na auku ... někdo ji tuším prodával za 20-30 korun ... a dnes jsem ji na lezl v antikvariátu za 80 kč ... ne všechno co bylo zdarma je stále :o)) )  Každopdádně tato kniha až v mhoha ohledech propagandistická ukázala jak má takový zálesák - bushman vypadat. A co cítí k přirodě. Jak se má v přírodě chovat a čeho by se měl vyvarovat.

Dnes již takvé knizy zpravidla nejsou a nebo jsou zpoplatněny. Dosud si myslím, že poznání by mělo být dostupné všem a volně. A tak jsem si dal práci a nalezl jsem nějaké odkazy, které skýtají obsah bushcraftu ve volném podání.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PŘEŽIJ vydalo ministerstvo obrany

https://www.army.cz/assets/multimedia-a-knihovna/publikace/utvary-zarizeni/prezij_1.pdf

 

Přežití v přírodě ve středoevropských podmínkách diplomová práce Bc. Martina Drkala

https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fis.muni.cz%2Fth%2F259627%2Ffsps_m%2FDiplomova_prace_-_Bc._Martin_Drkal__ASEBS.pdf&ei=pn0ZVK6OBcX9ygOam4K4Bg&usg=AFQjCNG7eIudKTXCWJmZAN3hILyWdsD2KA&sig2=RqRnhxEjjevwZiku7XPRVw

 

 A v angličtině je zde celý seznam literatury, který odkazuje na bushcraf a survival

https://planet.infowars.com/outdoors/free-survival-manuals

 

Poslední doslov je prostý. Co se člověk v mládí naučí, ve stáří jako když najde ...