VAŘENÍ: Čínská ostrá kyselá polévka (jako z bistra)

30.08.2015 20:36

V asijské kuchyni si neumím představil lepší polévku než čínskou ostrou kyselou polévku.  Je to něco proč rád chodím do pochybných asijských bister. Další chody ne vždy jsou tak dobré jako polévka.  Jak jsem hledal recepty, tak u jednoho z nich byla hláška, se kterou musím bezpodmínečně souhlasit a to, že v takovém bistru dostanete trapnou mističku polévky a já bych sežral celý lavor.  Leč opravdu několik let jsem hledal, hledal a hledal až jsem našel správný a autentický recept. Nevím jestli takový opravdu v Číně (tedy ČLR) je platný, ale je to ten co se vaří v „asijských bistrech“, hotový je chvilku.  Vtipem celé chuti, barvy i zápachu je kvalitní sojová omáčka a rýžový ocet. Zbytek surovin je již variabilní. Prohledával jsem české i anglické weby a vždy jsem přišel na zbytečně složité recepty.  Nakonec jsem zkusil slovenské stránky a tam jsem již nalezl varianty, které se již blížili tomu co hledám.

Suroviny: mrkev, pórek, jarní cibulka, houby (šitake,  jidášovo ucho, ale i žampion či hlíva), tofu, kuřecí maso, chilli, sojová, ústřicová omáčka, vývar, vajíčko, škrob (kukuřičný či bramborový) a rýžový ocet.

Postup: Mrkev pokrájet na sirky, pórek na půlkolečka, jarní cibulka na kolečka, houby a kuřecí maso na nudličky osmahnout na kapce oleje. Přilít vodu nebo vývar (pokud byla voda, tak je nutný bujón) a nechat vřít, když jsou suroviny měkké a mrkvička ještě křupe je třeba polévku dochutit sojovou omáčkou (nešetřit), ústřicovou omáčkou (2 lžíce), ocet a chilli dle chuti.  Již nyní má polévka chuť jakou hledáme. Přidáme tofu a škrob (bramborový zřídne a kukuřičný vydrží stále hustý) a zhruba 5 minut povaříme a nakonec pomalu zakapeme vajíčkem. Nyní je třeba ochutnat a případně dochutit sojovou či octem. Postačí pouze ozdobit jarní cibulkou a na světě je skvělá čínská ostrokyselá polévka v již důstojném množství ….